De terugreis van Italië naar Nederland.
De terugreis, twee dagen voor vertrek begon ik al onrustiger te worden omdat ik steeds meer begon te twijfelen of vol vertrekken wel ging lukken, want deze week was het aanzienlijk drukker met EV’s die wilden laden, waardoor er vaker 2 auto’s aan het laden waren dan dat er geen stond.
Zeker omdat wij pech hadden en maar gebruik konden maken van 1 lader, was de kans natuurlijk groot dat er iemand stond te laden. We hebben meerdere malen de andere lader getest omdat deze wel vrij was maar bij ons deed deze het niet. Blijkbaar was dat alleen bij ons want de andere stonden aan beide laders te laden.
Daarnaast hadden we in de omgeving geen snellader gezien, dus met lege batterij vertrekken om ergens in 30 min op te laden zat er niet in. en om nou ergens 6 uur te gaan staan na vertrek zag ik niet zitten.
Zeker niet omdat we besloten hadden om in 1 keer terug te rijden omdat we de volgende dag een verjaardag hadden aan de andere kant van het land, dus weer een 2 uur rit. Mocht de rit tegen zitten dan konden we altijd nog besluiten om een hotel of zoiets te boeken onderweg. En was dat niet gelukt dan hadden we wat toch door moeten rijden.
We konden gelukkig vertrekken met 100% of bijna want de avond ervoor opgeladen omdat we ’s nachts gingen vertrekken. We hadden er goed aan gedaan om een camping met lader te boeken zodat we gewoon konden laden tijdens ons verblijf.
Stop 1:
De eerste stop was bij Fidenza Shopping Park, de laders liggen daar ergens achteraf. De kinderen en mijn vrouw moesten plassen maar er was om vijf over zeven in de ochtend nog niks open waar een wc beschikbaar was. We kwamen overigens aan met 17%. Toen we weer vertrokken om vijf over half 8 hadden we 80% batterij en waren we €19,78 armer 😉 op naar de volgende stop.
Stop 2:
Deze stop waren we al in Zwitserland beland, hier kwamen we aan met 29% en waren er ongeveer twintig over negen. Wederom moesten de kinderen en de vrouw een sanitaire stop maken, nu hadden ze wel wat gevonden. Om ongeveer tien voor tien hadden we genoeg om weer door te rijden, we hadden 66% geladen en de kosten waren CHF 11,75 wat €12,15 is.
Stop 3:
Om kwart voor twaalf waren we bij de volgende laad locatie, dit keer in Kriens, deze locatie was binnen. Er was nog een paal vrij, maar helaas die was gekaapt door een Audi. Er was nog één auto voor ons aan het wachten. Even later waren er weer wat plekken beschikbaar. Dus inpluggen maar we hadden nog 23% en opzoek naar een wc op deze locatie waren die wel beschikbaar gelukkig. Om tien over twaalf hadden we tot 77% geladen en de kosten waren CHF15,60 wat €16,13 is.
Stop4:
Om tien over half drie waren we met 15% op de volgende locatie aangekomen. Hier stonden al flink wat auto’s te laden maar er waren ook nog genoeg plekken over, toevallig kwamen er tegelijkertijd 3 nederlanders aan. Om vier over drie waren we weer klaar voor het volgende stuk. We hadden geladen tot 73% en dat zou genoeg moeten zijn. We hadden 44 kWh geladen en de kosten waren € 13,20.
Stop 5:
Om zeven minuten voor half zes waren we aangekomen bij de volgende stop, er zat nog 4% in de accu. Er
waren er nog 2 laadpalen vrij, maar ik werd erop gewezen dat de laadpaal waar ik aan wilde gaan staan kapot was, geen probleem, dan maar aan de andere de laatste die vrij was.
Deze deed het wel, maar helaas was dat van korte duur, bij 33% viel de stroom uit de kosten tot dan waren €10,80. Dus verkassen naar een andere laadpaal want we moesten nog wat energie toevoegen.
Deze paal gaf maar 50 kW, dat schoot dus ook niet echt op, dus toen er weer iemand weg ging de auto verzet, we hadden ondertussen geladen tot 45% en de kosten waren €4,57. Gelukkig kregen we op de andere paal meer kW dus waren we veel sneller klaar.
Op 77% kregen we de melding dat we genoeg hadden om de volgende locatie te halen, ons huis. We besloten om wat reserve in te bouwen en bij 85% had mijn vrouw er genoeg van en besloten we aan te rijden. Deze oplaadbeurt was €15,05.
Dus in één ruk naar huis zou je denken, maar het gekke was de tesla gaf aan dat ik genoeg had geladen om te vertrekken we hadden zelfs meer geladen, aangezien het een redelijk drukke locatie was besloten om maar te gaan rijden. maar we waren nog niet op de snelweg of ik kon het niet meer halen, wat natuurlijk erg raar is. Dat was nog geen kilometer van de lader denk ik.
Nou kan gebeuren dat ik het niet zou halen met mijn rijstijl. Maar nu kwam het gekke is we moesten in Best gaan laden en gezien de route die we moesten rijden was dit niet een heel logische route voor ons, bovendien kwamen we er maar net aan met 1%. Helemaal omdat de afstand naar de lader denk ik net zover was als naar ons huis, zeker omdat de lader niet aan de snelweg lag.
Dat was dus balen en ik had geen zin om tijdens het rijden een andere oplossing te zoeken. Dus besloot ik tijden het rijden een oplossing te bedenken. Ik had geen zin om te gaan zoeken naar een supercharger locatie, dus besloot ik om in Duitsland maar even wat energie te gebruiken, waar het mocht dan he.
Ik kreeg heel lang de waarschuwing om onder de 110 km te rijden om de locatie te kunnen halen, maar daar dacht ik toch anders over, dus bleven we nog wat energie gebruiken, en toen gebeurde wat de bedoeling was, ik moest ff stoppen in Maastricht.
Stop 6:
Hier was het helemaal niet druk en er waren heel veel laadpalen. Hier kwamen we aan met 34% en moesten 2 minuten laden. Maar omdat ik we even opgesplitst waren en twee kinderen met mama bij de MacDonalds eten aan het regelen waren besloot ik om maar te laden tot zij bijna klaar waren om opgepikt te worden. Ja we hadden ook bij de oplaad locatie kunnen eten maar mama had het belooft aan de kids en belofte maakt schuld.
We vertrokken met 65% genoeg om naar huis te kunnen en de kosten ware € 5,28.
Mede omdat de kinderen het zo goed hebben gedaan konden we lekker doorrijden, we hadden dan ook geen enkele file gehad. Wat natuurlijk ook anders kan uitvallen en daar hadden we zeker geluk bij, ook waren de superchargers over het algemeen niet volledig bezet. Een uitzondering daargelaten, er stonden wel altijd redelijk wat Tesla’s te laden.
Met de navigatie van Tesla ben ik niet helemaal tevreden, zeker het laatste stuk toen moesten we namelijk na een geplande stop volgens de navigatie, een hele rare route rijden, we moesten van Italië, naar Zwitserland toen naar Duitsland daarna Frankrijk (tolweg), weer terug naar Duitsland , om vervolgens via België in Nederland aan te komen.
Ook was ik niet helemaal blij met de laatste stop in duitsland, je hebt net al kunnen lezen dat die laadstop niet volgens plan ging , vooral het feit dat de navigatie aangaf dat ik genoeg had geladen om naar huis te kunnen rijden en na 1500 meter aangaf dat ik het niet ging halen was toch wel een domper in de hele rit met de Tesla. Dit had ik nog niet eerder meegemaakt in Nederland daar werkt alles gewoon goed.
Het heeft toch wel een beetje gezorgd voor een deuk in het vertrouwen in de navigatie en de melding je hebt genoeg geladen om de bestemming te halen, denk niet dat ik die nog ga vertrouwen. Ik ben dus ook geneigd om voortaan wat langer te gaan laden en niet te luisteren naar die melding, zeker als ik langere ritten buiten Nederland ga maken.
Maar al met al viel het toch allemaal mee, of ik weer met de elektrische auto op vakantie ga hangt denk ik ook af van de tijd, dit jaar waren we vroeg en waren er dus nog relatief weinig vakantiegangers. Mochten we later gaan en ook bv Duitsland en Italië vakantie hebben dan weet ik niet of ik met de EV zou gaan.
Of ik met een andere EV dit aan zou durven, nou ik denk het niet, de reden dat we met de EV zijn gegaan is omdat er gewoon een goed laadnetwerk is van Tesla Superchargers, alhoewel die in sommige landen toch zeker wel beter kan.
De totale laadkosten voor de terugreis
Zoals je in de onderstaande tabel kan zien waren we voor de terugreis € 96,96 kwijt, het klopt niet helemaal want het opladen naar 100% voor vertrek heb ik niet meegerekend, wij hadden geluk en op onze camping waren hier geen kosten voor. Samen met de heenreis komen we dan op € 207,80 dat is dan wel exclusief tol en dergelijke, dus alleen voor het laden van de Tesla bij uitsluitend Tesla superchargers.
Stop 1 | € 19,78 |
Stop 2 | € 12,15 |
Stop 3 | € 16,13 |
Stop 4 | € 13,20 |
Stop 5 | € 10,80 + € 4,57 + € 15,05 |
Stop 6 | € 5,28 |
Totaal | € 96,96 |
Add your first comment to this post