laden bij tesla lader in duitsland

De heenreis van Nederland naar Italië.

Voor het eerst met een EV op vakantie, we hebben besloten om met onze 3 jongens op vakantie te gaan naar Italië , we hebben besloten om naar Toscane te gaan. Natuurlijk voor het lekkere weer maar ook om natuurlijk dingen te gaan zien in Toscane.


We hebben besloten om meteen nadat de kids uit school waren om te vertrekken, helaas liep dat iets anders en vertrokken we een ander half uur later dan gepland. Geen probleem want het was immers al vakantie. 


Op de heenweg hadden we besloten om te overnachten in Zwitserland. Zeker omdat de jongens niet gewend zijn om zo lang in de auto te zitten, alhoewel we wel regelmatig 2 uur achterelkaar en 4 uur op 1 dag in de auto zitten om familie te bezoeken. Maar naar Italië duurde toch wat langer en omdat we niet wisten hoe de kids het zouden doen in de auto, voor een tussenstop gekozen. Achteraf gezien hebben de kinderen het supergoed gedaan, zelfs beter dan de 2 uur durende rit die we normaal doen.


En mede doordat er drukte voorspeld was bij de gothard tunnel, hebben we besloten om via de simplon pass te rijden, dit resulteerde in een langere rit waardoor een tussenstop ons beter leek.


Natuurlijk vertrokken we zo vol mogelijk wat natuurlijk makkelijk te regelen is met een thuislader. We vertrokken om ongeveer kwart over één.

Tesla Supercharger bij benzinepomp

Stop 1:
De eerste stop van de dag was om ongeveer 5 over half 6, we kwamen met ongeveer 21% aan op de eerste laad locatie in Duitsland. We hebben omdat de kids wat lekker wilden bij de MacDonalds en het daar niet zo druk was maar alsnog de wachttijd er lang veel langer geladen dan noodzakelijk was, uiteindelijk gingen we rond tien voor half zeven weg en hadden toen ongeveer tot 92% geladen. In totaal is er ongeveer 58kWh bij geladen in die tijd en de kosten waren €27,80 (de laadlocatie was Waldlaubersheim in Germany 😉 )

Stop 2:
Stop twee was in Karlsruhe, daar was nog één paal vrij van alle palen, maar helaas laden konden we daar niet. Dat kwam omdat twee niet Tesla’s (wel te verstaan een Skoda en Citroën) in totaal 3 palen bezet hielden omdat hun oplaadpunt op een andere plek zit. Of omdat ze niet konden parkeren. We hebben denk ik een minuut of 3 tot 5 moeten wachten tot een andere Tesla klaar was, even later verlieten meer Tesla de lader en was er weer meer plek. We kwamen met 49% aan wat natuurlijk niet nodig was om te laden maar ach de navigatie stuurde ons hierlangs zal wel de makkelijkste manier zijn geweest om te laden, wij konden mooi van de gelegenheid gebruik maken om ff een broodje te halen bij Subway want onze oudste zoon was hier helemaal gek van en dus moesten we allemaal aan een broodje.

Onderweg naar de Subway zagen we bij een tankstation nog 2 laders van een universeel merk, daar hadden die twee auto’s beter kunnen gaan staan in plaats van 3 plekken bezet te houden. Rond tien over 8 waren we weer klaar om verder te gaan, naar de volgende locatie. We hadden 25 kWh geladen en dat koste ons €0,43 per kWh dus in totaal € 11,61 , (er zat wat verschil tussen foto’s maken en los koppelen, dus wellicht iets meer kWh geladen)

De rit duurde uiteindelijk veel langer dan gepland, mede doordat de kids naast de normale stops veel plas stops nodig hadden. 

Aangekomen bij ons hotel in Zwitserland met tesla superchargers, konden we even lekker de auto vol laden en lekker gaan slapen, de volgende ochtend even lekker ontbijten en door naar Italie, via de Simplon pas.

Tesla laders bij hotel

Stop 3:
Rond kwart over tien waren we aangekomen op de locatie waar we ook gingen overnachten, hier stonden heel wat Tesla laders en die waren allemaal beschikbaar, dus dat was mazzel. We kwamen aan met 12% en omdat we de volgende ochtend natuurlijk weer een lange rit voor de boeg hadden besloot ik maar om dit keer tot 100% te laden, hierdoor moest ik wel opblijven om de auto wanneer deze vol was weg te zetten.

Om tien voor half twaalf krijg ik de melding dat de Tesla vol is, maar eigenlijk is ie geen 100% maar 97% maar ja dat heb je soms. Er stonden nu wel meer auto’s te laden, maar het is natuurlijk gewoon netjes om je auto weg te halen als je niet aan het laden bent. Er is 61 kWh toegevoegd volgens de app, De kosten ware CHF 25,35 wat € 26,05.

De volgende ochtend vertrokken we naar onze eind bestemming. Er waren toen 3 palen bezet van alle palen die er stonden bij het hotel.

Wij gingen via de Simplon pas en daar moet je met de auto op de trein, we hadden net pech want de trein was net weg en daardoor moesten we even wachten op de volgende.

Tesla opladen bij de tesla lader

Stop 4:
We zijn inmiddels in Italië aangekomen maar nog niet op onze eindbestemming. We zijn in Vogogna ( ik kon het nog niet) Daar lijken nieuwe palen te staan maar volgens mij waren het gewoon oude met een nieuw jasje.
We kwamen aan met 38% om ongeveer vijf voor twee, we gingen een kleine 20 minuten later weg met 76% en de kosten waren € 13,16, we hadden schijnbaar genoeg om de volgende locatie te halen.

Teslas aan het laden in Italië

Stop 5:
Om ongeveer kwart voor 5 waren we met 11% aangekomen op de volgende laadlocatie, per ongeluk fout gereden, was toch best lastig als ze aan de weg aan het werken zijn om goed te navigeren. De locatie was in de buurt van een winkelcentrum en er waren nog een paar plekjes vrij, even later waren en geen plekjes meer vrij en moesten de eerste tesla’s gaan wachten op een vrije plek.

We moesten flink laden want de navigatie gaf aan dat er geen tussenstop meer zou zijn en we moesten nog een flink stuk. Dus moesten we bijna vol laden we hadden uiteindelijk genoeg toen we 94% vol zaten de kosten waren €31,50 we waren klaar één minuut over half zes.

En dan vanaf Genua in 1 keer door naar de bestemming, dat was een spannend laatste stukje want de tesla gaf aan met nog maar 7% aan te komen, wat is toch wel krap vind, zeker omdat er geen superchargers op de route stonden. Maar we hebben het gehaald en genoeg over om de volgende ochtend de tesla aan de destination charger te leggen, zeker omdat het al laat was en we de charger nog niet gespot hadden. We hadden uiteindelijk nog 17% over, maar dat komt denk ik omdat ik het laatste stuk veel rustiger gereden heb, mede omdat ik erg weinig laadstations langs de snelweg zag.

Deze bleek onderaan de camping te staan. Er waren twee destination chargers van tesla, maar er bleek er maar 1 te werken op onze tesla. gelukkig voor de andere werkte ze wel allebei. 

Ik kan dus wel zeggen dat ons de heenreis zeker mee is gevallen met een EV. Iets wat is eigenlijk alleen maar kon hopen.

Tijdens het rijden in italië hebben we echt geluk gehad met de laders op de camping, nou ja geluk we hebben de camping erop uitgezocht. Het zou toch wel fijner zijn als er meer laders waren geweest, zeker omdat je soms wel mis kon grijpen.

In de regio heb ik niet echt veel laadpalen gespot, heb er ook niet echt naar gezocht, maar meestal valt een lader me wel op intussen.

Hoe zuidelijker je komt hoe minder laadpalen er te vinden zijn. Ook bij benzine pompen staat het niet aangegeven.

Tesla aan het laden bij destination charger

De totale laadkosten voor de terugreis

Zoals je in de onderstaande tabel kan zien waren we voor de heenreis € 110,12 kwijt, het klopt niet helemaal want het opladen naar 100% voor vertrek heb ik niet meegerekend, wij hebben de Tesla thuis opgeladen. Benieuwd naar het wat we gedaan hebben tijdens ons verblijf met het laden? En wat zouden de kosten zijn voor de terugreis?

Stop 1€ 27,80
Stop 2€ 11,61
Stop 3€ 26,05
Stop 4€ 13,16
Stop 5€ 31,50
Totaal€ 110,12



Vergelijkbare berichten

Add your first comment to this post